Versie 8.4.0

De module project is vanaf nu volledig webbased. In deze online omgeving is het nu mogelijk om projecten te maken en te wijzigen. Vanaf nu ontwikkelen we hier verder.

Eén van deze ontwikkelpunten is het registreren van facturatie termijnen. Bij de aanvang van het project kan het projectbedrag worden ingevoerd en worden opgedeeld naar termijnen. Bijvoorbeeld:

Projectbedrag: 30.000

- 1e termijn bij start: 10.000
- 2e termijn bij levering x: 15.000
- Slottermijn bij oplevering: 5.000

Als de termijn is gefactureerd staat het factuurnummer vermeld.

In de lijst met projecten hebben we een % termijnfacturatie gemaakt. Stel dat in dit voorbeeld de 1e termijn is gefactureerd dan is het percentage 33%.
Koppeling boekhouding / 5872
De koppeling met SnelStart is vernieuwd naar de nieuwste techniek via een API.

In Suite MKB Online kan je nu de relaties en facturen naar SnelStart exporteren en de betalingen ophalen. Alles is webbased en maakt gebruik van de nieuwste koppeling van SnelStart.

Het maken van de koppeling is heel eenvoudig. Via web.snelstart.nl kunt u inloggen met uw SnelStart login, hier opent u de gewenste administratie en onder koppelingen kunt u een sleutel genereren. Deze sleutel hoeft eenmalig te worden ingevoerd in de Suite MKB Online en vervolgens is de koppeling ingesteld.

Klaar voor de toekomst!
Werkbon (event) / 5924
Het volledige event systeem is omgezet naar Werkbon online. Deze module is met name geschikt voor ICT dienstverleners.

In het kort de mogelijkheden:
- Netwerkdagen
- Onderhoudscontracten
- Werkbonnen
- Registratie hardware en licenties
- Levering van hardware en licenties op werbon
- Levering van configuraties op hardware via de werkbon
- Retour & 2e hands
- Servicemelding in behandeling nemen als werkbon
- Diverse afboeksystemen waaronder op Factuur, Contract en Support
Producten / 6022
Volledig vernieuwd en online ontwikkeld is de module Kwaliteitsrapporten. Deze wordt gebruikt voor het maken van bijvoorbeeld checklijsten of voor project registratie.

In de basis begint het met het maken van kwaliteitsrapporten. Bijvoorbeeld 'CV Onderhoud' of 'Oplevering' etc. In dit rapport kunnen dan een variabel aantal vragen worden ingevoerd. Een vraag kan als antwoord hebben 'tekst', 'ja/nee' of 'datum'.

Vervolgens kunnen deze kwaliteitsrapporten worden gebruikt in een verkoopordergroep of bij een project. Deze toepassing zal verder worden uitgebreid.

Stel dat het kwaliteitsrapport 'CV Onderhoud' wordt gekoppeld aan een verkoopordergroep, dan moet/kan de monteur in App de vragen beantwoorden. Als er verplichte vragen zijn dan moeten deze worden ingevuld voordat de verkooporder kan worden afgesloten.

Een kwaliteitsrapport kan ook aan projecten worden gekoppeld. Hiermee kan je volledig zelf inrichten welke vragen en antwoorden je per project wilt bijhouden.

Van alle gemaakte rapportages is centraal een raportage beschikbaar. In de toekomst willen we hier ook meer mee doen, bijvoorbeeld de jaarlijkse resultaten vergelijken in een soort van trend.
Door meerdere incidenten met de uitgifte van Symantec certificaten in de afgelopen jaren hebben Google en Mozilla het vertrouwen in de certificaatuitgifte van Symantec verloren. Inmiddels is er overeenstemming over een oplossing: De SSL divisie wordt overgenomen door DigiCert waardoor Symantec certificaten vertrouwd zullen blijven in Google Chrome en Mozilla Firefox. Vanaf 1 december 2017 kunnen de certificaten van Symantec, GeoTrust en Thawte gratis heruitgeven worden zodat ze vertrouwd blijven in deze browsers.

Voor alle certificaten van klanten van Become-IT is deze heruitgifte uitgevoerd zodat de verbinding met uw website en server optimaal beveiligd blijft.
Framework / 5871
Het licentiemodel is vereenvoudigd. Dit hebben we gedaan door de alle licenties te koppelen aan de domeinaam. Dus ook de offline modules als u gebruikt maakt van de offline Suite MKB.

Hierdoor betaald u voor elke module eenmalig, ook als deze zowel in de offline als in de online omgeving gebruikt wordt.

Alle modules zijn ingedeeld in de 8 afdelingen (kleur rood, oranje, geel, groen, lichtblauw, blauw, paars en roze), deze structuur is ook terug te vinden in het menu en in de app.

De facturatie is hierdoor ook vereenvoudigd doordat de licenties zijn samengevoegd tot één bedrag per maand. Login op uw dashboard om uw licentie te bekijken en aan te passen.
Framework / 5660
In versie 8.4.0 is zoveel gedaan dat het teveel is om allemaal apart te registreren in releasenotes. We proberen zoveel als mogelijk de punten afzonderlijk te registreren en te beschrijven!

Denk aan punten als:
- Foutjes in het systeem
- Verbeteringen in de processen
- Optimalisatie van scripts
- Beveiliging
- Toepassen AVG regels
- Verwerken van wensen van klanten
- Voorbereiden updates en uitvoeren van updates
Het nieuwe webbased planscherm wordt steeds mooier! Nadat we hard gewerkt hebben aan de visualisatie van alle medewerkers en werkzaamheden gaan we nu verder met het interactief maken.

In deze versie van het planscherm is nieuw:

1. Activiteit toevoegen
2. Bladeren door de weken met pijltjestoetsen op het toetsenbord, met CNTR ingedrukt ga je 5 weken voor- of achteruit
3. Activiteit bewerken in popup
4. Uitgebreid activiteit bewerken
5. SMS alarm naar de monteur bij wijziging planning of activiteit met prioriteit
6. Interval voor automatisch vernieuwen van het planscherm
7. Verwijderen van een activiteit
8. Alle logica ingebouwd voor het kiezen van uurcodes en boeken van uren en wijzigen van statussen

De online versie van het planscherm kan nu actiever in gebruik worden genomen en is ook zeer geschikt om in de kantine of hal op een LCD te plaatsen. Hierdoor heeft iedereen overzicht over de planning.
Standaard is een verkooporder gekoppeld aan een medewerker. Deze medewerker heeft alle rechten op de order en onderliggende groepen.

Vanaf nu is het mogelijk om één of meerdere verkoopordergroepen te koppelen aan een andere medewerker. Dit kan de medewerker van de verkooporder doen in de App of op kantoor in de planning.

Medewerkers die gekoppeld zijn aan een verkoopordergroep mogen materialen boeken op die groep en de groep op voltooid zetten.

Elke medewerker die gekoppeld is aan of de verkooporder of de verkoopordergroep mag afbeeldingen toevoegen aan de verkooporder via de App.

Alleen de medewerker van de verkooporder mag de verkooporder op voltooid zetten.
Het scherm om in Suite MKB en de App te kunnen inloggen is vernieuwd. Het loginscherm is bewust in Suite MKB stijl  gemaakt zodat het in lijn is met de vormgeving van de nieuwe backend. Hierdoor is het verschil tussen de login voor het Klantenportaal en de login voor de medewerker duidelijker geworden.

Gebruikt u ook het Klantenportaal voor klanten? Dan ziet uw klant nog steeds het strakke inlogscherm met een schermvullende afbeelding van uw keuze.

Heeft u ook een website of webshop van Suite MKB? Dan is het inlogscherm voor klanten geintegreerd in het ontwerp van de webite of webshop.

Naast het loginscherm is ook het icoontje omgezet naar de S van Suite MKB. Hierdoor krijgen snelkoppelingen voor medewerkers op de pc of op de telefoon een herkenbaar icoontje.

Al met al weer mooie stappen naar een uniform en professioneel systeem.
Het bewerken van activa informatie in de App is uitgebreid. Hierdoor heeft bijvoorbeeld de monteur van een installatiebedrijf de mogelijkheid om meer gegevens van een cv-ketel te registreren.

In de App kunnen de volgende activum velden worden aangepast:
- Locatie info
- Productnummer
- Producent
- Serienummer
- Opmerkingen

Ook kunnen foto's worden toegevoegd en is de historie van gekoppelde verkooporder zichtbaar.
In het kader van de nieuwe AVG privacy wetgeving die per 25 mei 2018 van kracht is hebben wij het wachtwoordbeleid van medewerkers (gebruikers) aangescherpt en tegelijk het beheer van die wachtwoorden vereenvoudigd.

Wat hebben we gedaan?
1. Wachtwoorden worden gecodeerd opgeslagen
2. Collega's of administrators kunnen de wachtwoorden van medewerkers niet zien of uitlezen, het wachtwoord wordt dus op geen enkele manier opgeslagen
3. Nieuwe medewerkers krijgen een nieuw wachtwoord via de SMS login actie. Hiermee krijgen ze toegang tot de Suite MKB Backend of de App afhankelijk van hun rechten. Een mobiel nummer is vereist om een wachtwoord te kunnen toekennen, als het emailadres is ingevuld wordt dit nieuwe wachtwoord ook gemaild. Alleen de ontvanger van het SMS bericht en de mail weet dus het wachtwoord.
4. Elke medewerker kan zijn wachtwoord wijzigen, dit wordt alleen gecodeerd opgeslagen en niemand krijgt hiervan bericht of kan dit wachtwoord inzien.

Wij nemen hiermee de privacy van alle gebruikers van de Suite MKB serieus en beschermen de gegevens van ons, u én uw klanten.
Koppeling 2BA / 6002
Verbeteringen doorgevoerd in de koppeling met 2BA:
- Zoeken via zoektaak en zoekvak Suite MKB
- Alle beschikbare inkoopprijzen inlezen als klant gebruik maakt van de module Prijzen & kortingen
- Bijwerken gekoppelde producten verbeterd
- Net maken van de productnaam (niet alles in hoofdletters, begin met hoofdletter, geen dubbele spaties, geen productnummer in de productnaam etc)
- Productnaam zoeker in de App gezorgd dat deze op langere zoekopdrachten kan zoeken
- Standaard categorie 'Algemeen' wordt gebruikt als de producten niet door 2BA worden ingedeeld in een klasse
- Vinkje toegevoegd in de 2BA lijst als dit product al wordt gebruikt
- Zoeken in de App uitgebreid op artikelnummer van de groothandel als gebruik wordt gemaakt van module Prijzen & kortingen, er kan dus nu gezocht worden in fabrikantnr, groothandelsnummer en productnaam.

Verder zijn nog veel verbeteringen doorgevoerd om de koppeling zo intiutief mogelijk te laten werken in de Suite en App.

Ideaal voor installatiebedrijven met monteurs op service, onderhoud en projecten. Het grote aanbod artikelen kan zo vanuit 2BA worden geselecteerd en gebruikt in de offerte, order, factuur en App.
Prijzen & kortingen / 5990
In het productenbestand online kunnen nu ook de inkoopprijzen van leveranciers worden ingevuld. Per product-leverancier combinatie kunnen de volgende gegevens worden geregistreerd:

- Artikelnummer leverancier
- Bruto inkoopprijs
- Inkoopprijs
- Korting (%)
- Minimale bestel hoeveelheid
- Bestellen per
- Besteleenheid
- Eenheid
- Levertijd
- Opmerking

In combinatie met de 2BA koppeling voor installatiebedrijven wordt dit automatisch gevuld.
De backend voor medewerkers heeft een fris nieuw ontwerp gekregen. Grootste wijziging is dat het hoofdmenu nu links staat in plaats van bovenin. Verder is het ontwerp volledig responsive en dus geschikt voor desktop, tablet en mobiel.

De vormgeving is geinspireerd op het nieuwe Suite MKB logo, verder is als basis het kleurenpalet van de 8 Suite MKB afdelingen gebruikt.

Wij zijn er heel blij mee en hopelijk u ook!
Een servicemelding kan door iedereen worden aangemaakt. Zowel door interne mensen als door klanten via het Klantenportaal. Deze servicemelding moet vervolgens in behandeling worden genomen.

Hiervoor is een Maak verkooporder knop ontwikkeld zodat de servicemelding kan worden omgezet naar een verkooporder. Automatisch wordt de servicemelding afgewerkt,

Op de servicemelding is een link naar de verkooporder zichtbaar.
Personeel / hrm / 6015
In combinatie met de module activiteiten en de App kunt u gebruik maken van storingsdiensten. Per medewerker kunnen meerdere van-tot datum worden ingevoerd waarop de medewerker storingsdienst heeft.

In de App onder activiteiten wordt op die datum weergegeven wie storingsdienst heeft.

In de Planning is zichtbaar via een oranje blokje wie op die dag storingsdienst heeft.

Voor de verloning wordt in het uren en verlof overzicht aangegeven hoeveel dagen de medewerker in die maand storingsdienst heeft gehad.

Verder is er een uurcode storingsdienst waarop de uren worden geboekt die gewerkt zijn onder storingsdienst tijden. Hieraan hangt een speciaal tarief voor de facturatie en daarnaast wordt dit bijgehouden op het overzicht uren en verlof van de medewerker voor zijn verloning.
App / 6016
Naast dat we heel veel handige dingen ontwikkelen maken we soms ook leuke dingen. Bijvoorbeeld het 'wie is er vandaag jarig' balkje op het beginscherm van de App.

Is er een collega jarig vandaag dan is dit in de App zichtbaar voor alle collega's. Leuk om elkaar te feliciteren en dan weet je ook of er taart is in de kantine ;).
Personeel / hrm / 6014
In de online versie van Suite MKB zijn nu alle personeelsgegevens opgenomen en kunnen daar bewerkt worden.

Qua persoonsgegevens is toegevoegd:
- IBAN
- Burgerservicenummer
- Geboortedatum
- Geslacht
- Burgerlijke staat

Qua prive gegevens is toegevoegd:
- Huisadres
- Privé telefoon
- Privé email

In combinatie met de module activiteiten kan je opgeven:
- Standaard uurcode
- Kostprijs
- Verkoopprijs

Het veld volgorde is toegevoegd zodat u zelf de volgorde van de medewerkers kunt bepalen in bijvoorbeeld een keuzelijst of in de planning.

Verder is het veld taal toegevoegd zodat het systeem kan worden gebruikt in het Nederlands of Engels.
Verkooporder / 5959
Als alle werkzaamheden van een verkooporder zijn afgerond dan kan de order op status Voltooid worden gezet. Dit kan de buitendienst medewerker nu in de App doen.

Hierdoor weet de administratie op kantoor dat deze verkooporder gecontroleerd en gefactureerd kan worden zodat deze verwerkt is en er niet meer op geboekt kan worden.

Zolang de verkooporder nog niet door de administratie gefactureerd is kan de buitendienst medewerker de order ook weer op onvoltooid zetten mocht er nog iets gewijzigd moeten worden aan de order.
De module Klantenservice is gekoppeld aan de module Werkbon (event). Hierdoor is het mogelijk een servicemelding in behandeling te nemen op een werkbon (event).

De servicemelding kan door de klant worden ingevoerd en gevolgd via het Klantenportaal.

Op het dashboard van de Suite MKB komen alle nieuwe servicemeldingen binnen. Hier kunnen ze worden toegewezen aan een medewerker en in behandeling worden genomen op een event.

In combinatie met de module Activa kan de servicemelding ook worden gekoppeld aan een activum van de klant. Hierdoor wordt direct historie opgebouwd.
Voor het instellen van een kleur hebben we een nieuwe kleurenkiezen in gebruik genomen. Hiermee kan je eenvoudig een kleur instellen door de kleur te kiezen of door een html kleurcode op te geven.

De nieuwe kleurenkiezer wordt gebruikt bij uurcodes (voor kleuren in de planning), kleurinstellingen (bijvoorbeeld de tekstkleur) en bij de relatie (ook voor visualisatie in de planning).
Websites moeten tegenwoordig steeds sneller laden. Zoekmachines gaan in de toekomst een website afrekenen op langzame laadtijden, niet geoptimaliseerde opmaakbestanden en scriptbestanden. Omdat u via ons systeem uw website kunt opmaken met opmaakcodes en widgets, en deze opmaak wordt weggeschreven in bestanden, moeten deze bestanden geoptimaliseerd worden. Dit doet de Suite MKB Online voor u. Deze optimalisaties halen overbodige spaties, tekens en commentaar weg. Hierdoor zijn de opmaakbestanden gecomprimeerd.
Met het nieuwe planscherm is het nog eenvoudiger geworden om inzicht te krijgen in de planning van de medewerkers.

1. Capaciteitsplanning met globaal overzicht over meerdere weken in de toekomst

Op het eerste scherm zijn de medewerkers de kolommen en de weken/dagen de rijen. Je kan zo een aantal weken in het vooruit snel zien waar nog ruimte is voor planning.


2. Weekplanning met gedetaileerd overzicht over de werkzaamheden in deze week

Bij de weekplanning staan de dagen van de week als kolom ingesteld en zijn de rijen de medewerkers. Per weekdag is een indeling in vakjes van 07.00 tot 18.00 uur. Elk vakje is een half uur en wordt gevuld met een kleur van de uurcode als hierop een activiteit staat ingepland.


Op beide scherm is ook de storingsdienst zichtbaar.

Het is nu nog niet mogelijk om met het planscherm activiteiten in te plannen of te verplaatsen, dit wordt in volgende versies ontwikkeld, voor nu kunt u hiervoor de planning in het lokale systeem gebruiken. Uiteraard worden alle wijzigingen hierin direct zichtbaar in de online planning en weekplanning.